Engelse vlag

Blog: De company Purpose is het nieuwe bedrijfscompas

Kompas

Willen bedrijven medewerkers verleiden om bij hen te (blijven) werken, dan helpt het om een duidelijke company purpose te hebben. Belangrijk is wel dat dit geen verhaal voor de bühne is, maar een kompas op basis waarvan een organisatie dagelijks vaart.

(Achtergrond: Naar aanleiding van de samenwerking met Randstad en het Randstad Employer Branding Research (zie ook de post hieronder) werd Edward geinterviewed voor een artikel in het Financieel Dagblad).

Een goede reputatie. Dat is de nummer 4 op de lijst van punten die maken dat medewerkers blijven bij een werkgever, zo blijkt uit het Randstad Employer Brand-onderzoek 2022. Het werkgeversmerk doet er kortom toe. En dat merk wordt onder andere geladen door de ‘company purpose’. ‘Dit is een thema dat leeft onder medewerkers’, zegt Jeroen Tiel, directeur van Randstad Nederland. ‘We zien dat bijvoorbeeld ook terug in de resultaten van onze Werkmonitor. Met name generatie Z, ofwel de mensen geboren tussen 2000 en 2015, hechten veel waarde aan bedrijfsdoelen. Zij willen bij voorkeur werken voor bedrijven die ertoe doen. Maar ook overige generaties zijn steeds meer geïnteresseerd in het verhaal van een onderneming.’
Overtreffende trap van passie.

Purpose is niet iets nieuws. Te pas en te onpas komen we het woord vandaag de dag tegen. Maar waar hebben we het dan precies over? ‘Je kunt zeggen dat Purpose de overtreffende trap is van passie’, zegt Edward Haarmans, oprichter en eigenaar van The Purpose Company. ‘Daarmee bedoel ik dat je je passie inzet voor een bijdrage aan de wereld. Dan heb je purpose.’ Voor bedrijven geldt min of meer hetzelfde. Haarmans: ‘Daarbij gaat het om het om koppelen van de kernvaardigheden, van dátgene waar het bedrijf goed in is, aan het leveren van een toegevoegde waarde voor de wereld om ons heen. Met andere woorden: wat doe je als bedrijf om de wereld om je heen beter te maken? Dat is je Purpose.’

Lees het volledige artikel op de website van het Financiele Dagblad

Wil je meer over deze impact weten, ook op de andere elementen, vraag de whitepaper aan middels het formulier hieronder, of neem direct contact met ons op. Je kan een mail sturen naar Edward @ thepurposecompany.nl

The Purpose Company
Edward, Hans en Tim van The Purpose Company

Positieve impact op medewerkers, de business én de wereld!

Volg ons op: