Engelse vlag

Blog: De kracht van Purpose: Een inspirerend verhaal over ‘GreenTech Solutions’

Meisje dat boek leest

Er was eens een bedrijf genaamd ‘GreenTech Solutions.’ Dit was geen gewoon bedrijf, nee, dit was een bedrijf met een diepgewortelde Purpose – een doel dat alle medewerkers nauw aan het hart lag en waar ze dagelijks naar streefden. De kracht van deze Purpose was niet te onderschatten; het bracht niet alleen een ongekende bevlogenheid onder de medewerkers teweeg, maar het zorgde er ook voor dat de organisatie een positieve en meetbare impact had op de samenleving.

Bij ‘GreenTech Solutions’ is Purpose meer dan slechts een woord; het is de dagelijkse realiteit. Medewerkers doen werk dat aansluit bij hun talenten en hun passies, en ze weten precies hoe ze iedere dag kunnen bijdragen aan dat hogere doel. Natuurlijk zijn niet alle taken altijd even leuk, en is niet elke dag een feest, maar over het algemeen zijn de medewerkers bezig met zaken waar ze gepassioneerd over zijn.

Bovendien voelen ze zich onderdeel van een hechte gemeenschap, een ‘tribe’ van individuen met verschillende talenten, maar met een gedeelde visie, missie en Purpose. Hieruit halen ze hun gezamenlijke richting en de basis voor de beslissingen die ze dagelijks nemen. Ze zijn trots om deel uit te maken van een organisatie die zich inzet voor een mooiere, groenere toekomst.

Wat deze medewerkers drijft, is buitengewoon. Ze weten dat hun werk essentiële doelen in de samenleving dient. ‘GreenTech Solutions’ heeft zelfs enkele van de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties omarmd om de nadruk te leggen op hun bijdrage, die vaak ook te zien is in de kleinere dagelijkse beslissingen. Dit gemeenschappelijke streven en het besef deel uit te maken van iets groters zorgt voor een ongekende bevlogenheid.

De bedrijfsresultaten van ‘GreenTech Solutions’ zijn als resultaat daarvan verbluffend. Door de hogere betrokkenheid van medewerkers zijn hun technologieën innovatiever en is de kwaliteit van hun producten en diensten superieur aan die van de concurrentie. Medewerkerstevredenheid is hoog, en ziekteverzuim laag. Sollicitanten staan in de rij om bij ‘GreenTech Solutions’ te werken.

Maar het echte wonder is wat er buiten de kantoormuren gebeurt. De trotse en bevlogen medewerkers van ‘GreenTech Solutions’ zijn niet alleen een team; ze vormen een tribe van ambassadeurs die extern een positieve invloed hebben op talloze belanghebbenden, niet in de laatste plaats de klanten die trouwe supporters van ‘GreenTech Solutions’ zijn.

Dit alles weerspiegelt zich in de omzet en winstgevendheid van de organisatie, en bewijst dat duurzaamheid en winstgevendheid hand in hand kunnen gaan.

Het verhaal van ‘GreenTech Solutions’ toont aan dat een diepgaande Purpose niet alleen de medewerkers gelukkig maakt, maar ook de bedrijfsresultaten stimuleert en de wereld positief verandert. Ze bewijzen dat toekomstbestendig werken geen abstracte visie is, maar een concrete realiteit en een gezonde zakelijke beslissing waar iedereen van kan profiteren.

Hun verhaal dient als inspiratie voor anderen om in hun voetsporen te treden. Zo verspreidt het positieve effect van Purpose zich als een golf over de wereld, naar een toekomst waarin iedereen kan floreren.

Storytelling

Storytelling is een krachtig middel doordat het informatie verpakt in boeiende verhalen die emoties oproepen, meerdere delen van de hersenen aanspreken en daardoor gemakkelijker worden onthouden. Door de emotionele betrokkenheid verbindt het mensen en is het essentieel voor de (bedrijfs)cultuur. 

Tevens geven verhalen context en betekenis aan informatie, waardoor complexe ideeën begrijpelijk worden. Ze inspireren actie door mensen te motiveren hun gedrag te veranderen of een gemeenschappelijke missie (of Purpose) te omarmen. Verhalen zijn ook culturele dragers, die identiteit, waarden en tradities doorgeven.

Niet voor niets koppelen we bij The Purpose Company daarom de Purpose aan het authenthieke verhaal van de organisatie en vertalen de Purpose in een ‘internal storyline’.

The Purpose Company
Edward, Hans en Tim van The Purpose Company

Positieve impact op medewerkers, de business én de wereld!

Volg ons op: